Żylaki odbytu – jak leczyć? Domowe sposoby

Problem pojawiających się i nawracających żylaków odbywa dotyka coraz większej grupy osób, także w Polsce. Ilość osób uskarżających się na ten problem szacuje się na blisko połowę populacji, jednak są to szacunki wynikające w dużej mierze z tego, że wiele osób wstydzi się wizyty u proktologa, lub odkłada ją na ostatnią chwilę. Zanim osoby walczące z żylakiem bądź żylakami odbytu zdecyduje się na wizytę u specjalisty, często korzystają z dostępnych bez recepty kremów, maści czy czopków.

Przy stanach mniej drażniących i niezbyt zaawansowanych faktycznie możliwe jest dość skuteczne poradzenie sobie z żylakiem odbytu bez metod operacyjnych, czy nawet poważniejszej antybiotykoterapii. Samo stosowanie podstawowych leków przeciwzapalnych podawanych miejscowo już wykazuje bardzo wysoką skuteczność. Jak zwykle jednak – wszystko zależy od stopnia zaawansowania choroby hemoroidalnej, o ile mamy z taką do czynienia. Osoby zastanawiające się żylaki odbytu – jak leczyć domowe sposoby powinny sprawdzić w pierwszej kolejności.

Leczenie domowymi metodami

Zapobieganie stanom zapalnym hemoroidów, a więc naturalnie występujących w budowie odbytu komór wypełniających się i opróżniających krew, w celu ułatwienia wypróżniania – jest o wiele skuteczniejsze i tańsze, niż późniejsze leczenie żylaków. Warto więc uświadomić sobie, jaki mechanizm stoi za powracającymi żylakami, oraz żylaki odbytu jak leczyć domowe sposoby [więcej dowiesz się tu].

Zakładając, że chory ma już żylaki pierwszego oraz drugiego stopnia, a więc takie widoczne wyłącznie w badaniu anoskopowym oraz te widoczne podczas wypróżniania, a następnie wracające do swojej normalnej pozycji – wciąż może osiągnąć wysoki stopień skuteczności leczenia domowymi metodami.  Zalicza się do nich przede wszystkim:

  • przyjmowanie bardzo dużych ilości płynów – w przypadku choroby hemoroidalnej wskazane jest picie od 2 do 3 litrów płynów, najlepiej czystej wody, dziennie,
  • zmiana diety na bogatą w naturalny błonnik, ale także substancje rozluźniające stolec w przypadku większej bolesności – spożywanie dużej ilości warzyw, owoców oraz produktów z grubego przemiału,
  • paradoksalnie wystrzeganie się diety przesadnie bogatej w ziarna, ponieważ niektóre ziarna nie ulegając całkowitemu przetrawieniu mogą dodatkowo zalegać w stolcu i podrażniać mięśnie odbytu oraz naczynka krwionośne hemoroidów podczas wypróżniania,
  • ograniczenie czekolady, kawy oraz alkoholi lub przypraw, które w określonych przypadkach metabolicznych i fizjologicznych mogą przyczyniać się do powstawania częstych zaparć, a zaparcia jako czynność wywołująca mechanicznie zbyt częste skurcze okolic odbytu są z pewnością jedną z kluczowych przyczyn powstawania żylaków w pierwszej kolejności,
  • zwiększenie aktywności fizycznej – w miarę możliwości wystrzeganie się jednak przesadnie długiej jazdy na rowerze, a skupienie się raczej na codziennym ruchu na świeżym powietrzu,
  • unikanie spędzania zbyt długiego czasu w pozycji siedzącej, odpowiednie dobieranie krzeseł czy foteli i nawet w pracy kierowcy czy urzędnika – znalezienie chwili przerwy na podstawowe ćwiczenia gimnastyczne.